Tel.: 663 158 787
Tel.: 13 4939728

Gadu-Gadu: 31835157Gadu-Gadu: 31835157
E-mail:
biuro@nonisuplementy.pl

Dieta a kwasy Omega 3

omega3-calivitaZ roku na rok wzrasta zainteresowanie kwasami omega-3, o czym świadczą dane jednej z głównych firm prowadzących badania rynku - według Euromonitor International w latach 2008-2009 sprzedaż produktów zawierających kwasy omega-3 wzrosła o 10%.

Od momentu, kiedy kwasy omega-3 znalazły się w centrum zainteresowania towarzystw naukowych, a prace badawcze zaczęły donosić o ich prozdrowotnych właściwościach, stały się one nie tylko podstawowym elementem suplementów diety, lecz także jedną z najważniejszych substancji przemysłu spożywczego. Prawdopodobnie dobra passa kwasów omega-3 będzie trwała jeszcze wiele lat.

Nazwa omega-3 oznacza grupę nienasyconych kwasów tłuszczowych, w których pierwsze podwójne wiązanie licząc od grupy metylowej znajduje się na tak zwanej n-3 pozycji. Powszechnie wiadomo, że do grupy kwasów tłuszczowych omega-3 należą takie kwasy jak eikozapentaenowy (EPA) oraz dokozaheksaenowy (DHA). Warto jednak pamiętać o innych związkach z tej grupy, np. kwasie alfa-linolenowym, który jest niezmiernie ważny z odżywczo-fizjologicznego punktu widzenia.

Kwasy tłuszczowe omega-3 spełniają wiele ważnych funkcji w naszym organizmie, zapewniając prawidłowy przebieg różnorodnych procesów życiowych. W badaniach potwierdzono, że wpływają korzystnie na profil lipidowy (zwiększają poziom „dobrego cholesterolu” (HDL), obniżając równocześnie wartości „złego cholesterolu” (LDL) oraz trójglicerydów we krwi). Są ważnymi prekursorami licznych substancji (tzw. eikozanoidów), które regulują ciśnienie tętnicze krwi oraz wpływają na odpowiedź zapalną organizmu. Istnieje coraz więcej danych, potwierdzających ochronny wpływ kwasów omega-3 przed wystąpieniem zaburzeń ze strony układu krążenia, stanów zapalnych jelit, a nawet łuszczycy.

Kwasy omega-3, zwłaszcza DHA,  odgrywają również istotną rolę w prawidłowym rozwoju systemu nerwowego. Ma to szczególne znaczenie w okresie intensywnego wzrostu tego układu, czyli w końcowych miesiącach ciąży i w pierwszych miesiącach życia. Dzieci, które otrzymywały w tym czasie odpowiednią ilość DHA, szybciej komunikowały się z otoczeniem, lepiej rozwijał się ich narząd wzroku, a w okresie późniejszym miały wyższe wskaźniki IQ, lepszą pamięć i koncentrację. Także u osób w starszym wieku wykazano podobny korzystny wpływ kwasów tłuszczowych omega-3. Ponadto obiecujące wyniki odnotowano w uzupełnianiu terapii depresji kwasami omega-3, które są prekursorami ważnych hormonów (serotoniny i dopaminy), odpowiedzialnych za pozytywny nastrój.

Podstawowym źródłem kwasów omega-3 są niektóre gatunki ryb. Warto wiedzieć, że olej rybny zawiera nie tylko kwasy tłuszczowe omega-3. Jednak im wyższa ich zawartość w jednej jednostce oleju, tym bardziej skoncentrowany produkt.

Zwiększona popularność kwasów omega-3 wymogła stworzenie nowych, innowacyjnych technologii. Przy produkcji nowoczesnych suplementów diety podstawowe substancje są oczyszczane za pomocą tzw. destylacji molekularnej. Ten delikatny sposób, w przeciwieństwie do wcześniejszych metod, przeprowadzany jest w niskiej temperaturze, co chroni olej rybny przed szkodliwymi skutkami procesów utlenienia. W efekcie nie ma potrzeby dodawać dużej ilości antyutleniaczy. Destylacja molekularna nie jest tanim procesem, lecz dzięki niej końcowy produkt to bardziej stabilny, wysokooczyszczony i skoncentrowany olej rybny. Kwasy omega-3 w tej postaci wykazują dłuższy okres aktywności biologicznej, a tym samym wyższą skuteczność.

Preparat Omega 3 concentrate firmy Calivita jest wyprodukowany metodą destylacji molekularnej.



Zadbaj o dobrze zbilansowaną dietę wraz z nienasyconymi kwasami tłuszczowymi

Ze względu na światową epidemię otyłości i towarzyszące temu globalne zapotrzebowanie na kuracje odchudzające, większość osób postrzega tłuszcze jak wroga. Warto jednak wiedzieć, że tak jak białka, tłuszcze są niezbędnym elementem prawidłowo zbilansowanej diety.

Tłuszcze obejmują dużą grupę związków o różnorodnej budowie chemicznej, zbudowanych z atomów węgla, tlenu i wodoru. Często słyszymy wiele negatywnych opinii o tzw. „złych” tłuszczach. Jednak tak naprawdę nie chodzi o podział konkretnych kwasów tłuszczowych na zdrowe i niezdrowe - jest to raczej kwestia przyjmowania tych związków w nieodpowiednich proporcjach i ilościach. Problem zaczyna się, gdy w naszej diecie spożycie produktów pochodzenia zwierzęcego, bogatych w nasycone kwasy tłuszczowe jest za wysokie, a spożycie wysokiej jakości, „bardziej zdrowych” nienasyconych kwasów tłuszczowych zbyt niskie. Warto więc zapoznać się z właściwościami poszczególnych kwasów tłuszczowych, aby wiedzieć, na co powinniśmy zwracać uwagę w naszym jadłospisie.

Kwasy omega-3 należą do grupy wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, obecnych w rybach morskich oraz olejach z nasion niektórych roślin, np. siemię lniane. Naukowcy alarmują, że w przeciętnym sposobie odżywiania często stwierdza się zaniedbania związane z dostarczaniem tych tłuszczów w odpowiednich proporcjach. Jest to zjawisko bardzo niekorzystne, gdyż związki te pełnią wiele ważnych funkcji w naszym organizmie, decydując o prawidłowym przebiegu różnorodnych przemian metabolicznych. Stanowią materiał wyjściowy do biosyntezy licznych substancji, które biorą udział nie tylko w podstawowych funkcjach komórek, ale zapobiegają rozwojowi procesów zapalnych, agregacji płytek krwi oraz wzrostowi ciśnienia tętniczego.

W wielu badaniach podkreśla się, że dzięki temu mogą odgrywać istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu sercowo – naczyniowego oraz w rozwoju systemu nerwowego. Dotychczasowe doniesienia naukowe sugerują, że stosowanie kwasów tłuszczowych omega-3 przez kobiety ciężarne i matki karmiące może mieć decydujący wpływ na rozwój  psychomotoryczny dziecka.

W 2007 r. podczas jednego z licznych badań naukowcy oceniali, czy istnieje związek pomiędzy ilością spożywanych w czasie ciąży ryb i owoców morza a IQ dziecka. Stwierdzono, że  u dzieci matek, spożywających mniej niż 340 g owoców morza na tydzień, wzrosło ryzyko wystąpienia zaburzeń koordynacji, jak również problemów z komunikowaniem się i zachowaniem. Potwierdzono to w innym badaniu, przeprowadzonym z udziałem czteroletnich dzieci, w którym udowodniono, że ilość przyjmowanych kwasów omega-3 podczas ciąży była wprost proporcjonalna do późniejszych zdolności umysłowych dzieci.

Kiedy oceniano związek pomiędzy dietą i zachowaniem dzieci w wieku powyżej sześciu lat, okazało się, że w porównaniu z dziećmi stosującymi kwasy omega-3, w grupie kontrolnej z niskim poziomem kwasów omega-3 występowały zaburzenia snu i napady złości. Kolejne badania wykazały, że niskie spożycie wielonienasyconych kwasów omega-3 związane jest ze wzrostem częstości depresji.

Biorąc pod uwagę, że niektóre ryby morskie mogą być zanieczyszczone metalami ciężkimi lub innymi szkodliwymi substancjami, należy zwracać szczególną uwagę na ich pochodzenie. Bezpieczne jest stosowanie suplementów diety, które przechodzą badania toksykologiczne, co daje gwarancję czystości i bezpieczeństwa produktu. Są to zwykle preparaty na bazie roślin oleistych lub olejów ryb morskich.

Obecnie dzięki zastosowaniu najnowszych technologii dostępne są również koncentraty olejów rybnych zawierających kwasy omega-3.

CVI Europe

Piśmiennictwo:

Orvosi biokémia (Medical biochemistry– szerk-editor.: Ádám V. Medicina Könyvkiadó Rt., Budapest 2004.

Maternal seafood consumption in pregnancy and neurodevelopmental outcomes in childhood (ALSPAC study): an observational cohort study – J. R. Hibbeln MD, J. M Davis MD, The Lancet, Volume 369, Issue 9561, Pages 578 - 585, 17 February 2007

Therapeutic use of omega-3 fatty acids in bipolar disorder - Balanzá-Martínez V, Fries GR, Colpo GD - Expert Rev Neurother. 2011 Jul;11(7):1029-47.

Omega-3 fatty acids in boys with behavior, learning, and health problems - Laura J. Stevensa, Sydney S. Zentallb, Marcey L. Abateb, Physiology & Behavior

Volume 59, Issues 4-5, April-May 1996, Pages 915-920

Maternal Supplementation With Very-Long-Chain n-3 Fatty Acids During Pregnancy and Lactation Augments Children’s IQ at 4 Years of Age - Ingrid B. Helland, MD, Lars Smith, PhD,  PEDIATRICS Vol. 111 No. 1 January 1, 2003

Omega-3 Fatty Acids in Inflammation and Autoimmune Disease - Artemis P. Simopoulos, MD, FACN, J Am Coll Nutr December 2002 vol. 21 no. 6 495-505

Omega-3 polyunsaturated essential fatty acids are associated with depression in adolescents with eating disorders and weight loss - Swenne I, Rosling A, Tengblad S, Vessby B., Acta Paediatr. 2011 Jul 6

 


Copyright © 2012 www.nonisuplementy.pl